Saturday 14 July 2012

TEJA (TUN TEJA RATNA BENGGALA @ MENGGALA)

Teja


Aku Teja

Ratna Benggala

tidak tega

mengucapkan selamat tinggal

kepada Inderapura

walau sukar bagiku

memilih di antara

Megat Panji Alam dan kekanda Laksamana

tetapi apakan daya

aku wanita

ditepuh dalam jampi serapah mantera

serta seribu tipu daya


Aku Teja

Ratna Benggala

tidak tega

mengucapkan selamat tinggal

kepada paduka ayahanda

tetapi apakan daya

aku wanita

tersandera menjadi anak derhaka


Tapi kini aku Teja

Ratna Benggala

rela berpisah

dari bumi Inderapura tercinta

apakan daya

aku wanita

kerna tidak rela melihat

paduka sultan tercerca


Aku Teja

Ratna Benggala

tidak tega 

mengucapkan selamat tinggal

cintaku pada kekanda Laksamana

yang tidak terlarut

oleh sirih mantera

tapi apakan daya

aku wanita

kini hanya redha

menjadi suri istana Melaka


Aku ini kan Teja

Ratna Benggala

betapapun aku tidak tega

namun aku terpaksa

bersedia menyahut seruan

Yang Maha Esa

ketika robohnya Kota Melaka.

 

Usman Ibrahim,
Auditorium Arked Negara Malaysia Cawangan Pahang
19.5.2012

Dideklamasikan kembali oleh VIP Nisa di Hotel  Nilai, Negeri Sembilan pada 20.5.2012 , .


Tiap wanita yang berhati waja adalah Teja

Sila layari Buletin dan Profail Puan Yang Dipertua Norhashima Darus di www.yds2u.com

No comments:

Post a Comment