Saturday 25 February 2012

Sayang how are you

im Wael im here in Kuantan miss you a lot - 22-Feb-2012
10:46:58 pm
Seorang kawan lama. Setelah dua tahun katanya. Akhirnya kami bertemu juga. Bagaikan mimpi. 

    Aku tak terfikir ada orang yang masih ingat dan sayang padaku, begitu banyak mengingati tentang aku. Selama ini kukira aku tidak mungkin berjumpa dengan seseorang yang memahamiku, sensitif dan masih ingat segala cerita lalu. Aku sengaja tidak mahu nampak orang memahami aku kerana aku seperti tidak percaya akan berjumpa insan sebegini dalam hidupku, yang ingat banyak tentang aku dan kami.

     Mula-mula dulu kami berjumpa dengan secara tidak sengaja sewaktu di tempat kerjaku, hotel Swiss Garden Resort And Spa, Kuantan, bila aku mahu cepat pulang dari kerja, aku bertawakkal untuk menumpang naik mana-mana teksi yang singgah dahulu di hotelku. Kebeetulan ada seorang tetamu hotel yang ingin menaiki teksi, aku mengambil peluang itu untuk berkongsi teksi dengannya. Alhamdulillah dia tidak kisah malahan mengalu-alukan aku naik bersama dengan kata-kata ramahnya:

"It's ok, we are muslim.." Begitulah mesranya dia yang kusangka lelaki Inggeris.

     Dalam teksi dia begitu berminat berbual denganku. Aku duduk di tempat duduk belakang manakala dia di bahagian hadapan. Dia sungguh seronok kelihatannya bercerita tentang pengalaman pertamanya menjejakkan kaki ke Malaysia. 

     Waktu itu aku langsung tidak menyangka kami berterusan akan menjadi sahabat yang serasi sehingga ke hari ini. Aku menyangka, seorang lelaki yang sudah berkeluarga dan begitu penyayang dengan anak perempuannya, tidak mungkin akan berkawan dengan aku. Aku mengabaikannya dengan cepat sebaik sahaja aku selamat tiba ke rumah.

     Kita tidak akan mengetahui akan sesuatu perkara atau mengenali seseorang jika tidak kerana masa. Masa mengajar kita satu persatu akan diri seseorang dan tentang persahabatan yang begitu serasi. Hari ini baru aku sedar, dia ada persamaan dengannku-sikap sensitif kepada keluarga dan orang lain.

No comments:

Post a Comment